Ga direct naar: Hoofdinhoud

Hedendaagse kunst in laatste tentoonstelling Museum Prinsenhof Delft

08.10.2024

Animaris Tenere, Theo Jansen

Op 17 oktober opent in Museum Prinsenhof Delft de tentoonstelling De KunstParade. Verrassend – Kleurrijk - Hedendaags. In verband met de aanstaande verbouwing is dit voorlopig de laatste tentoonstelling en daarom pakt het museum nog een keer flink uit. De vormgeving is feestelijk en de tentoongestelde objecten zijn groot van formaat. De KunstParade is een verrassende tentoonstelling van hedendaagse kunst die je in beweging brengt.

Buiten de zalen

Een aantal hedendaagse paradepaardjes is speciaal voor De KunstParade op maat gemaakt. Zoals de licht deinende schuimwand Seaskin Foaming at The Mouth van Mette Sterre, ontwikkeld tijdens haar artist-in-residence aan de TU Delft, of het Carpet van aarde, bladeren en takken door Wilma Keizer. De bonte stoet kunstwerken is zo groot dat hij zelfs buiten de tentoonstellingszalen treedt. Zo is het eerste kunstwerk al te zien in het museum café. Hier hangt Keleseh Peseh - uitgesproken als ‘klessebessen’ -, een kunstwerk van geëmailleerde staalplaten door Gracia Khouw. Voor Into the Moss van Wieneke Bremer wijkt het doodsportret van Willem van Oranje van zijn vaste plek in de Moordhal. Het grafische drieluik van Marije Vermeulen begint al voordat je de eerste tentoonstellingszaal betreedt en verbindt alle zalen met elkaar. De KunstParade loopt ook door naar buiten. In de binnentuin van het museum staat Animaris Tenere, het laatstgeboren strandbeest van Theo Jansen.

Carpet, Wilma Keizer

Familiecirkel, Edith Bons

Ruimte voor maatschappelijke thema’s

De KunstParade presenteert een evenwichtige mix van opkomende en gevestigde kunstenaars, met een grote diversiteit in leeftijd, achtergrond, gender, materiaal en techniek. Naast werk uit de museumcollectie heeft het museum 23 werken van andere kunstenaars geselecteerd. Passend bij de visie van het nieuwe museum is ook ruimte gemaakt voor kunst die actuele maatschappelijke thema’s aansnijdt.
    Zo maakt Eugenie Boon in opdracht een installatie die is gebaseerd op de koloniale band die Delft heeft met Curaçao. Met Fictions of ownership, within opaque borders reageert zij op de onderzoeksresultaten van het Delftse slavernijverleden. De installatie van Edith Bons, Familiecirkel, staat symbool voor de koloniale sporen van Delft met Indonesië. Bedolven onder rijst vind je foto’s terug van haar voorouders uit Indonesië. Twee werken die speciaal uit Curaçao zijn overgekomen, The Throne van Yubi Kirindongo en Welcome to Paradise van Tony Monsanto, tonen een kritische blik op onze westerse consumptiemaatschappij.

Deelnemende kunstenaars

De deelnemende kunstenaars hebben allen een band met Delft:
    Karin Arink, Judith Aardse, Jitske Bakker, Edith Bons, Eugenie Boon, Wieneke Bremer, Christina Coridou, Chris Dagradi, Jaap van den Ende, Rob van Es, Lars Geluk, Rik van Hazendonk, Jan Henderikse, Willem van den Hoed, Chung-Hsi Han, Aart Houtman, Theo Jansen, Coen de Jong, Wilma Keizer, Gracia Khouw, Yubi Kirindongo, Steven van der Kruit, Tony Monsanto, Bob Negryn, Gilles van Oosten, Erik Pape, Philip van Pieterson, Hanny Reneman, Suzanne Rensink, Martin Roemers, Frank van der Salm, Mette Sterre, Robert Smit, Frans van der Vaart, Marije Vermeulen, Iaan Waldeck, Bram Zwartjens.

Lezing KunstParadePaardjes

Op zondagmiddag 20 oktober geeft Ellen Borger, curator en projectleider van Museum Prinsenhof Delft, de lezing KunstParadePaardjes. Zij zal stilstaan bij de maatschappijkritische werken en andere kunst die je tot nadenken zet. De lezing vindt plaats in de Van der Mandelezaal en is gratis op vertoon van een entreebewijs. Meer info en aanmelden

Laatste kans

De KunstParade is de laatste tentoonstelling voor de tijdelijke sluiting van het museum. Een goede aanleiding om nog een keer de vaste collectie en het gebouw te bekijken! Tijdens de verbouwing en vernieuwing van het museum presenteert Museum Prinsenhof Delft een gevarieerd programma in de stad en daarbuiten. Zo gaan topstukken ‘uit logeren’, onder meer bij het Rijksmuseum en kleinere instellingen in de regio. We continueren de Delftse Blik, maken een educatieve theatervoorstelling in samenwerking met Theater De Veste en lanceren een nieuwe podcast. Tijdens de sluiting is het museum digitaal toegankelijk via de collectiesite.

Lees meer over De KunstParade

Sint Agathaplein 1, Delft

Ongeveer 8 minuten lopen vanaf station Delft.

info-prinsenhof@delft.nl

Van dinsdag tot en met zondag zijn we open van 11.00 tot 17.00 uur.

Tijdens schoolvakanties en nationale feestdagen zijn we ook op maandag open. Op 25 december en 1 januari is het museum gesloten.