Ga direct naar: Hoofdinhoud
Geopend van

Monutotam staat! Delftenaren maken nieuw kunstwerk over vrijheid

02.07.2024

Feestelijk onthulling in de Waalse kerk. Foto: Bas Czerwinski

Zondag 30 juni is het nieuwe co-creatie project van de Delftse Blik onthuld: Monutotam. Een monumentaal kunstwerk van keramiek, waarin persoonlijke verhalen over vrijheid een plek hebben gekregen. De officiële onthulling vond plaats in een goed gevulde Waalse kerk in aanwezigheid van kunstenaar Yuro Moniz, de Delftse co-creators, directeur Janelle Moerman en wethouder Frank van Vliet. Gezamenlijk knipten zij trots het lint door. Daarna was er tijd om Monutotam en alle verhalen die schuil gaan achter de ornamenten met elkaar te delen.

Het afgelopen jaar stond de Delftse Blik - het stadsprogramma van Museum Prinsenhof Delft - in het teken van vrijheid. Voor de kunstenaarsopdracht benaderde het museum kunstenaar Yuro Moniz. Zij werkt met klei en is ook een van de kunstenaars waarvan nu werk te zien is in de tentoonstelling Pioniers in Keramiek. Tijdens workshops ging Moniz met Delftenaren in gesprek. Ze vroeg welk voorwerp voor hen symbool staat voor vrijheid, om daar een ornament van te maken in klei. Deze ornamenten hebben nu een plek gekregen op een van de vijf vazen die samen het kunstwerk Monutotam vormen. Het kunstwerk is te zien in de Waalse kerk, het vrij toegankelijke deel van Museum Prinsenhof Delft.

Wat betekent vrijheid voor Delftenaren?
    Vanuit het Prinsenhof streed Willem van Oranje (1533-1584) voor vrijheid van geloof en geweten. Wat betekent vrijheid voor inwoners van Delft vandaag? De verhalen achter de ornamenten op Monutotam maken duidelijk dat vrijheid nog altijd een belangrijk thema is. De vrijheid om te mogen zijn wie je bent. Om te voelen, te denken en te doen wat je wilt, zonder druk of dwang van buitenaf. En dat je anderen dezelfde vrijheid gunt.

Ik voel me heel erg trots. Trots dat daar, in het museum, iets staat dat ik heb gecreëerd. En dat het gezien wordt.
    Astrid Peerdeman - Brugman

Detail van Monutotam

Yuro Moniz
    Yuro Moniz (1991) is een Rotterdamse kunstenaar met Surinaamse, Hindoestaanse, Chinese en Portugese wortels. Op zoek naar wat mensen uit verschillende culturen bindt, bestudeert ze hoe keramiek op verschillende plekken op de wereld al generaties lang wordt gemaakt. Dit resulteert in keramiek met universele, tijdloze vormen. Moniz ziet het werken met klei als een vorm van vrijheid. Ze bouwt haar keramiek met de hand op, waarbij ze vaart op haar intuïtie en in dialoog gaat met de klei. In deze manier van werken schuilt voor haar de kern van wat ons mens maakt.

Yuro Moniz bij Monutotam

Monutotam is te zien in de Waalse kerk t/m 5 januari 2025. Lees meer

Aan Monutotam werkten mee: Anita Borger, Anke Heijen, Ankie Fok, Astrid Brugman – Peerdeman, Eline Wilbrink – Goetheer, Ellen Toet, Else Noorlander, Els Wallenburg, Esther Jansen,  Froukje Verschoor, George Ghnaime, Giel Slaats, Hellen Chotkoe, Herma van der Schans, Ineke Baijens, Jeppe IJzinga, Leo van Uffelen, Mijke Brugge, Mijke Jansen, Monireh XXX, Nafiseh Hossein-Zadeh, Paula Gomez, Rita Polak, Ronald van der Sman, Silvia Verschuren, Stef Vermeulen, Suzan Albetar Alola, Tamara Gomez, Veerle Sonnemans, Wil Zwijnenburg en zij die anoniem willen blijven.

Feestelijke onthulling

Foto's: Bas Czerwinski

Meer Delftse Blik: tentoonstelling in Winkelpassage De Hoven
    De tentoonstelling Delftse Blik op je veilig voelen, eerder te zien op de Oude Delft, gaat on tour de wijken in! De eerste nieuwe plek is winkelcentrum De Hoven. Op vrijdag 5 juli om 15.00 uur is de informele opening samen met de deelnemers van de Delftse Blik, wethouder Joëlle Gooijer en winkeliers van winkelcentrum De Hoven. Iedereen is welkom om te komen kijken. In de tentoonstelling geven acht Delftenaren antwoord op de vraag: ‘Wat betekent veiligheid voor jou?’. De tentoonstelling staat in De Hoven tot eind augustus en verhuist dan verder.

Sint Agathaplein 1, Delft

Ongeveer 8 minuten lopen vanaf station Delft.

info-prinsenhof@delft.nl

Van dinsdag tot en met zondag zijn we open van 11.00 tot 17.00 uur.

Tijdens schoolvakanties en nationale feestdagen zijn we ook op maandag open. Op 25 december en 1 januari is het museum gesloten.