Ga direct naar: Hoofdinhoud
Geopend van

Nieuwe rondleiding Sporen van Slavernij en extra open op Keti Koti.

25.06.2024

Foto: Marco De Swart

Museum Prinsenhof Delft presenteert een nieuwe rondleiding: Sporen van Slavernij – Ontdek de verhalen van ons gedeelde verleden. De rondleiding toont geen nieuwe objecten, maar vertelt verhalen die achter de objecten schuil gaan. Verhalen over het slavernijverleden, die eerder niet werden verteld. De rondleiding is gemaakt in co-creatie met nazaten van het kolonialisme en biedt verschillende perspectieven op de museumcollectie. Het slavernijverleden is een onlosmakelijk onderdeel van onze gedeelde geschiedenis en werkt nog steeds door. Daarom is het zo belangrijk dat deze rondleiding er nu is. Sporen van Slavernij wordt gelanceerd op maandag 1 juli, tijdens de herdenking van het slavernijverleden en de viering van Keti Koti.

Museum Prinsenhof Delft is in beweging. We willen dat iedereen zich welkom voelt. Daarom nodigen we bezoekers uit om een eigen, open en nieuwsgierige blik op de wereld te ontdekken. Met het oog op de aanstaande verbouwing en vernieuwing nemen we ook de collectiepresentatie onder de loep. De rondleiding Sporen van Slavernij is al een stap richting het vernieuwde museum.
    Janelle Moerman, directeur

Foto: Marco De Swart

Een completer verhaal dat je aan het denken zet
    Sporen van Slavernij is geen gewone rondleiding, maar een interactief bezoek. De rondleider neemt de deelnemers mee langs enkele objecten in het museum en vertelt daarbij verhalen die je aan het denken zetten. Zo kijk je bijvoorbeeld heel anders naar de twee zeventiende-eeuwse zilveren zoutvaten als je weet dat de zoutwinning in Bonaire in die tijd gepaard ging met slavernij.

Delftenaar Shahaila Winklaar en Madeleine Maatstap, nazaten van het kolonialisme in het Caribisch gebied en Suriname, maakten deze rondleiding in een intensief co-creatie traject met het museum. Deze samenwerking zette het museum ook aan tot het maken van andere afwegingen. Bij het selecteren van tentoon te stellen objecten is bijvoorbeeld niet meer alleen oog voor de kunsthistorische waarde, maar ook voor de sociale geschiedenis.

De verbouwing en vernieuwing van het museum geven de kans om het koloniale en slavernijverleden van Delft integraal onderdeel te maken van een volledig nieuwe collectiepresentatie. We doen op dit moment verder onderzoek en gaan met verschillende mensen in gesprek om straks een completer verhaal te kunnen vertellen.
    Hester Schölvinck, Hoofd Collectie & Presentatie

In gesprek met de stad
    In 2022 boden toenmalig premier Mark Rutte en Koning Willem-Alexander hun excuses aan voor het slavernijverleden van Nederland, een belangrijk moment van erkenning. Ook Nederlandse steden kijken kritisch naar hun verleden en onderzoeken hun betrokkenheid bij het koloniale systeem. In 2022 gaf ook de gemeente Delft opdracht tot het onderzoeken van het eigen verleden. Dat onderzoek toont aan dat Delft en Delftenaren een belangrijke rol speelden in de Nederlandse koloniale handel en slavernij. Daarom bood het college van burgemeesters en wethouders in december 2023 publiekelijk excuses aan voor de Delftse betrokkenheid bij het slavernijverleden.

Als lid van het Kwartiermakers Comité Slavernijverleden (KMC) in Delft draagt Museum Prinsenhof Delft bij aan erkenning, bewustwording en herstel. Daarnaast werkt Museum Prinsenhof Delft sinds 2021 samen met de stad en Delftenaren aan meerstemmige perspectieven op de collectie in het participatieproject de Delftse Blik. Het museum voert actief gesprekken met Delftse nazaten van het kolonialisme. Hoe werkt het koloniale verleden door in het heden en hoe kunnen we met elkaar praten over deze geschiedenis? De Delftse Blik heeft al geresulteerd in diverse aansprekende co-creatie projecten. Sporen van Slavernij is het nieuwste resultaat van deze samenwerking.

Museum Prinsenhof Delft open op Keti Koti
    Tijdens Keti Koti - maandag 1 juli - biedt het museum bezoekers de kans de rondleiding Sporen van Slavernij - Ontdek de verhalen van ons gedeelde verleden te volgen. Je kunt via de website van het museum een plek reserveren. Op deze belangrijke dag herdenkt Delft het slavernijverleden en viert de afschaffing van slavernij. Museum Prinsenhof Delft, normaal op maandagen gesloten, opent speciaal haar deuren en is van 13.00 uur tot 18.00 voor iedereen gratis toegankelijk. Na 1 juli is deze rondleiding elke eerste zondag van de maand om 14.00 uur als ‘instaprondleiding‘ te volgen of als groepsbezoek te reserveren.
    In de Van der Mandelezaal van het museum vindt op 1 juli ook een speciale stadsbijeenkomst plaats, georganiseerd door de gemeente Delft in samenwerking met het KMC. Met een speech van wethouder Joelle Gooijer, een lezing over de doorwerking van het slavernijverleden en dans en muziek. Iedereen is welkom en vooraf aanmelden is niet nodig.

Over Museum Prinsenhof Delft
    Museum Prinsenhof Delft is een veelzijdig en dynamisch museum gesitueerd in het hart van de historische binnenstad. Het museum vertelt het verhaal van vijf eeuwen Nederlandse geschiedenis en de bijzondere rol die Delft hierin speelt. Drie nauw met de stad verbonden thema’s - Willem van Oranje, Delftse Meesters en Delfts Blauw - staan aan de basis van de programmering. Bezoekers worden ondergedompeld in het verleden, de kunst en de cultuur van Delft.

Lees hier meer over de rondleiding Sporen van Slavernij.

Bezoekadres

Sint Agathaplein 1, Delft

Ongeveer 8 minuten lopen vanaf station Delft.

+31 (0)15 260 23 58

info-prinsenhof@delft.nl

Van dinsdag tot en met zondag zijn we open van 11.00 tot 17.00 uur.

Tijdens schoolvakanties en nationale feestdagen zijn we ook op maandag open. Op 25 december en 1 januari is het museum gesloten.

Blijf op de hoogte