Ga direct naar: Hoofdinhoud

Een terugblik op de tentoonstelling

Highlights uit Het Delft van Vermeer

Een terugblik op de tentoonstelling

Van februari tot juni 2023 presenteerden we de tentoonstelling Het Delft van Vermeer. Wie was deze beroemde schilder? Hoe was hij verbonden aan Delft? En hoe zag Delft er eigenlijk uit in de 17de eeuw? We blikken terug op een uitzonderlijke tentoonstelling aan de hand van enkele highlights.

Johannes Vermeer

31 oktober 1632 – 15 december 1675

Johannes Vermeer is een echte Delftenaar. Hoewel je hem waarschijnlijk kent van zijn bekendste werken zoals Het melkmeisje, Gezicht op Delft en Het meisje met de parel, heeft hij ook andere prachtige schilderijen gemaakt.

Vermeer leren kennen door werk van andere meesters

Vermeer groeide op in een tijd dat de Delftse schilderkunst schitterde. De tentoonstelling presenteerde topstukken van de belangrijkste meesters in Delft in de periode 1650-1675: Pieter de Hooch, Jan Steen, Gerard Houckgeest, Cornelis de Man, Anthonie Palamedesz en Maria van Oosterwijck. Aan de hand van hun schilderijen schetsten we het artistieke klimaat rondom Vermeer dat hem heeft gevormd als kunstenaar.

De koppelaarster

De koppelaarster uit 1622 van Dirck van Baburen was een van de topstukken in de tentoonstelling. Het schilderij was mogelijk onderdeel van de collectie van Vermeers schoonmoeder, Maria Thins, waar hij samen met zijn vrouw en kinderen inwoonde. Vermeer schilderde dit werk in de achtergrond van het schilderij Dame zittend aan het klavecimbel.

Jan Steen, Adolf en Catharina Croeser, 1655, Rijksmuseum Amsterdam.

Adolf en Catharina Croeser aan de Oude Delft

Een ander absoluut onmisbaar stuk is het schilderij Adolf en Catharina Croeser aan de Oude Delft uit 1655 van Jan Steen, een bruikleen van het Rijksmuseum. Steen was maar voor korte tijd actief in Delft, maar schilderde wel dit bijzonder fraaie portret van zijn overburen, de rijke korenhandelaar en zijn dochtertje. Naast Adolf en Catharina portretteerde Jan Steen bedelaars. In één oogopslag zie je het arme én het rijke Delft. Een realiteit die niet onbekend was voor Vermeer. Hij behoorde tot een hogere, welgestelde stand door zijn huwelijk met de rijke Catharina Bolnes en kende jaren vol voorspoed. Toch stierf hij uiteindelijk arm en liet hij zelfs schulden na aan zijn vrouw en kinderen.

Bijzondere archiefstukken

Het Stadsarchief Delft bewaart tientallen archiefstukken die verbonden zijn met het lief en leed van Vermeers familie, vrienden en collega's: boedelinventarissen, testamenten, huwelijken, geboortes, conflicten en begrafenissen. Deze stukken maken je als bezoeker letterlijk getuige van bepalende momenten uit het leven van Vermeer.

2 nieuwe ontdekkingen

Tijdens de voorbereidingen van de tentoonstelling ontdekte het onderzoeksteam 2 nieuwe feiten over Vermeer. Ondanks zijn schulden heeft hij een uitvaart op stand gekregen. Zijn naam dook op in een begrafenisregister van de Oude Kerk. Ook bleek uit een archiefstuk met schadevermeldingen dat Vermeer's moeder Digna Baltens een financiële vergoeding ontving voor de geleden schade aan Herberg Mechelen na de verwoestende kruitramp van 1654. Beide archiefstukken zijn opgenomen in de tentoonstelling.

Bekijk de film

De tentoonstelling startte met een introductiefilm. Wie was Johannes Vermeer? Wie waren de mensen om hem heen? En hoe zag zijn leven in Delft er uit?

Je kunt de film hier terugkijken.

Hoge beoordeling van bezoekers

En al die bezoekers beoordeelden de tentoonstelling goed. Zeer goed. Nederlanders gemiddeld met een 8,2 en buitenlandse toeristen waren nog enthousiaster. Bij die bezoekersgroep scoorde de tentoonstelling zelfs een 9,2. 8 op de 10 bezoekers gaf aan na de tentoonstelling een beter beeld van Vermeer als mens te hebben.

In de prijzen

Een mooie afsluiter van een mooie periode: onze tentoonstelling is samen met Vermeer in het Rijksmuseum gekozen tot winnaar van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2023. Daar zijn wij hartstikke trots op.