Bewonder de muurschilderingen in de Buitenhof
Uniek mural project in Delft.
Doen
Altijd te zien in de Gillisbuurt, Buitenhof Delft


In de Gillisbuurt in de Buitenhof zijn vijf murals te bewonderen - een heuse kunstroute! De muurschilderingen zijn allemaal in co-creatie met de buurt totstandgekomen, maar hebben elk hun eigen thema. We lichten er graag drie uit die totstandgekomen zijn in samenwerking tussen stichting CANIDREAM en het museum. Cherished van BEYOND (Haydnflat), Tunagari van Kensuke Miyazaki (Bachflat) en Meri Kahani van Laxmi Manuela (Schubertflat).
Cherished
Samen met kunstenaar BEYOND en stichting CANIDREAM ging het museum met buurtbewoners in gesprek over de vraag 'Wat koester jij?'. Dit gesprek kreeg een vervolg tijdens een bezoek aan het museum. BEYOND weet in Cherished heel mooi de verzamelde verhalen te verbeelden en te combineren met de collectie Delfts aardewerk die hij in het museum zag. Hij vertelt hier het volgende over:
“Deze muurschildering is geïnspireerd door de gesprekken die ik voerde met de bewoners tijdens een bezoek aan het museum. Hoewel de bewoners diverse culturele achtergronden hebben, delen ze veel gemeenschappelijke waarden zoals gezin, samen eten, voor elkaar zorgen, dromen en de natuur.
In mijn schildering staan handen centraal—allemaal afkomstig van de bewoners zelf. Deze handen omarmen de flat waarin zij wonen. De muurschildering is een ode aan de kracht van gemeenschap, de schoonheid van diversiteit, en de gedeelde waarden die ons verbinden.”
Buurtbewoners hebben ook meegeholpen tijdens de uitvoering van de muurschildering. Op de achtergevel van de flat én op de betonnen banken in het parkje voor de flat, hebben meerdere Delftenaren, onder begeleiding van BEYOND en zijn partner Laxmi , een bijdrage geleverd aan het kunstwerk.
Van de totstandkoming van Cherished zijn vijf prachtige video's gemaakt. Bekijk ze via deze link.
Cherished is een van de 20 Museum Murals in Nederland. Ontdek ze alle 20 op museummurals.nl.



Tunagari – Verbindingen
Op de Bachflat zie je de muurschildering “Tunagari”, Japans voor “Verbindingen”. Het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Kensuke Miyazaki van Over the Wall, ter gelegenheid van het 425-jarig jubileum van de betrekkingen tussen Japan en Nederland. De schildering is onderdeel van het Community Art programma NOBIS, een initiatief van Stichting CANIDREAM in samenwerking met Museum Prinsenhof Delft en Woonbron.
Miyazaki liet zich inspireren door de eeuwenlange culturele uitwisseling tussen beide landen. In de 17de eeuw werd Japans porselein uit de plaats Arita door de VOC naar Nederland geëxporteerd. De verfijnde ontwerpen hadden een grote invloed op de ontwikkeling van Delfts aardewerk. In het hart van de schildering staat daarom een grote vaas: het bloemmotief bovenaan verwijst naar Delfts Blauw, de afbeeldingen van porseleinmakers daaronder komen van een beroemde schotel uit Arita. Samen verbeelden deze elementen de band die al vier eeuwen standhoudt.
Kunstenaar Kensuke Miyazaki vertelt hierover:
“De achtergrond verwijst naar de iconische Grote Golf bij Kanagawa van de Japanse kunstenaar Hokusai. De zee die ooit Japan en Nederland verbond, staat hier symbool voor de stroom van cultuur, ideeën en mensen die de open en diverse samenleving van nu heeft gevormd. In de schildering verandert het opspattende water in bloesems die zich door de stad verspreiden, een beeld voor de levendige en vreugdevolle geest van het moderne Delft. De zon aan de rechterzijde is een terugkerend motief in mijn muurschilderingen over de hele wereld. Zij symboliseert dat alle mensen samenleven onder dezelfde zon – een boodschap van eenheid, vrede en gedeelde menselijkheid."
De bewoners van Buitenhof hebben ook een belangrijke rol gespeeld. Samen met kinderen uit de wijk werden de bloemen geschilderd, waarbij ieder kind vrij de kleuren koos. Het werk weerspiegelt daardoor niet alleen geschiedenis en symboliek, maar ook de creativiteit en stemmen van de Delftenaren zelf.
Tunagari is daarmee meer dan een schildering: het is een symbool van vriendschap, culturele uitwisseling en wederzijds respect – tussen Arita en Delft, en tussen Japan en Nederland.
Tunagari en Meri Kahani maken deel uit van NOBIS 4. Met de titel “Restoring the Balance” kruisen twee historische verhalen elkaar in het heden over de rol van de VOC in het verleden.

Meri Kahani – Mijn Verhaal
Op de Schubertflat zie je de muurschildering “Meri Kahani”, oftewel “Mijn Verhaal”, gemaakt door kunstenaar Laxmi Manuela. Dit kunstwerk is een co-creatie van buurtbewoners, Laxmi Manuela, Museum Prinsenhof Delft en het NOBIS Community Art-project van stichting CANIDREAM.
Met de vraag “Welk familieverhaal moet doorverteld worden?” ging Laxmi Manuela de wijk in om verhalen van bewoners te verzamelen. Tijdens inspirerende workshops met jong en oud kwam de enorme culturele rijkdom van de Buitenhof naar voren. Veel bijzondere verhalen, vaak over migratie naar Nederland in de recente geschiedenis, werden gedeeld.
De kunstenaar vertaalde deze verhalen naar dit monumentale kunstwerk. Laxmi Manuela vertelt erover:
"Deze schildering gaat over vrouwenkracht. Ik liet me inspireren door verhalen van bewoners uit de Buitenhof, door de portretfoto’s die Jacobus Anthonie Meessen in Nederlands-Indië maakte (nu in de collectie van Museum Prinsenhof Delft) én door de geschiedenis van de VOC. Vaak wordt daarover verteld vanuit het perspectief van handel en macht, maar ik wil juist de andere kant laten zien: de vrouwen die in stilte deze geschiedenis hebben gedragen.
De vrouw in mijn schildering staat symbool voor veerkracht en verbondenheid. De koffer op haar hoofd verwijst naar migratie en het meenemen van familieverhalen. Het kussen staat voor dromen en hoop. De katoentak verwijst naar slavernij – een pijnlijke erfenis van het koloniale systeem. Samen verbeelden deze elementen hoe vrouwen generaties lang verleden én toekomst met zich meedragen.
Of ik nu muurschilderingen maak of intiemer werk in de studio: altijd staat het empoweren van vrouwen centraal. Hun kracht, hun verhalen en hun nalatenschap vormen de kern van mijn kunst."
De betrokkenheid van buurtbewoners was groot: zij schilderden actief mee en deelden hun persoonlijke verhalen, die in dit werk zichtbaar zijn gemaakt. Zo hebben kinderen uit de buurt meegeschilderd aan de zijgevel. Daarin zijn ook symbolen verwerkt die te maken hebben met migratie. Zoals knuffels die kinderen meenemen op reis, golven voor de reis vol beweging en verandering, een vlieger voor vrijheid en een veer als symbool voor meereizende voorouders.
Tunagari en Meri Kahani maken deel uit van NOBIS 4. Met de titel “Restoring the Balance” kruisen twee historische verhalen elkaar in het heden over de rol van de VOC in het verleden.

Volg de kunstenaars en partners voor meer foto's van de murals:
- Kensuke Miyazaki @miyazakingdom
- Over the Wall @0verthewall
- Laxmi Manuela @laxmimanuela
- CANIDREAM @canidream_ en @nobis.015
- Museum Prinsenhof Delft @museumprinsenhofdelft